Saturday, August 1, 2015

''PARAMI YÖNETEBİLİYORUM'' GÜNLÜĞÜ 2


Paramı Yönetebiliyorum projesi kapsamında bir süre önce bilgilendirici bir içerik paylaştım sizinle. Henüz ilk yazımı okumadıysanız buraya tıklayarak ''Paramı Yönetebiliyorum'' ilk yazıma ulaşabilirsiniz. Bu kapsamda bütçemi ve giderlerimi hesapladığımda sistem ''gelirinden az harcıyorsun, en az 3 aylık giderin için acil durum fonu oluştur '' uyarısında bulunmuştu. Ben de bu süre içinde daha fazla yatırım yapabilmek için bazı giderlerimi azaltarak bu yönde aksiyon almaya çalıştım. Aslında giderlerimi kısmama gerek yoktu ancak birikim yapma arzusu ile böyle bir plan yaptım.

Öncelikle hiç bir şekilde elemeyeceğim giderlerimi ve vazgeçebileceklerimi listeledim. Vazgeçebildiğim ve biten ödemelerimin yerine yenilerini eklemedim. Oğlumun eğitim giderleri için para biriktirmeye başladım. Demir bu seneye okula başlayacağı için onun için bir eğitim fonu oluşturmaya karar verdik. Taksitli ödemelerin bitenleri yerine yeni taksitler oluşturmak yerine bu tutarı vadeli hesapta biriktireceğiz. Bir de Bireysel Emeklilik ürünü ile tanıştık geçen ay. Çok ilerleyen yıllarda kullanabileceğimiz bir emeklilik geliri güzel olur diye düşündük : )

Evli ve çocuklu bireyler için en temel harcamanın çocuk olduğunu düşünüyorum. Bireysel harcamalarınız, kendinize ayırdığınız/ayırmanız gereken tutar doğru orantılı olarak azalıyor. Ayda 3 etkinliğe katılıyorsanız, 2 gün dışarıda yemek yiyorsanız bu rakam yarı yarıya düşüyor. Geriye kalan tutar ise çocuğunuzun giderleri ve en önemlisi geleceği için kullanılıyor. Bebekken, bez/mama/doktor masrafı olurken biraz büyüdüğünde okul/servis/oyuncak masrafı olarak isim değiştiriyor gider kalemleri.


Paramı Yönetebiliyorum bu süreçte bana nasıl yardımcı oldu?

Sitede yer alan bana göre basit görünse de en önemli tüyo, ''haftalık harcama defteri tutun'' önerisi oldu. Gerçekten parayı nereye harcadığımızı asla anlayamıyoruz ancak gün içinde küçük küçük çok sayıda harcama yapıyoruz. Nereye harcama yaptığımızı bilmeden de buna engel olamayız. O nedenle benim gibi böyle bir defter/not tutabilirsiniz.
Diğer temel tüyo ise harcamalarımızı kategorize etmek yönünde. Burada temel nokta ''istek ve ihtiyaçlar''  Bazı giderlerimiz gerçek anlamda ihtiyaçtan kaynaklanırken bir kısmı da aslında olmazsa olmaz değil sadece istek kategorisinde kalıyor. Duruma göre ertelenebilirler yani. Bunun ayrımını yaptığımızda ciddi bir tasarruf da kendiliğinden geliyor.

Paramı Yönetebiliyorum'la başlayan ve şu ana kadar bütçemiz açısından çok verimli ilerleyen süreçle ilgili detayları paylaşmaya devam edeceğim. Siz de bu esnada kendi bütçenize fayda sağlamak adına paramıyonetebiliyorum'u mutlaka bir an önce incelemelisiniz bence.

No comments: